Clicky

Ik ben niet bekend met de Bijbel, waar begin ik?

In het artikel ‘Bijbel: sprookjesboek of Woord van God?’ beschrijf ik hoe ik op mijn 22e tot geloof kwam door boeken over de betrouwbaarheid van de Bijbel te lezen.

Ik zie mezelf nog zitten op mijn bank in mijn 1-kamerappartement. Ik sloeg het boek ‘Bewijs genoeg’ dicht en bad tot God. ‘Nu weet ik het zeker: U bestaat echt.’

Na mijn ‘Amen’ legde ik het boek weg, ging ik weer zitten en dacht ik: ‘En nu?’

Het was niet zo’n moeilijke vraag. Ik moest God beter leren kennen. Ik woonde nog niet zo lang in Kampen en kende eigenlijk alleen mijn collega’s. Geen van hen was christen. Een kerk had ik niet. En hoe kies je een kerk? Dat vond ik te moeilijk.

‘Eerst maar eens een leesbare bijbel kopen’, besloot ik. En de eerstvolgende zaterdag dat ik bij mijn ouders in Kampen was, ging ik naar de markt. Daar was altijd een christelijke boekverkoper (die is er niet meer, nu zou ik naar Luv Spakenburg gaan!).

‘Welke Bijbel raad je me aan?’, vroeg ik.

Hij pakte een dik boek met een kleurrijke kaft. Op de omslag stond met grote letters ‘Het Boek’. Het was twintig of dertig euro. Een hoog bedrag voor mijn bescheiden journalisten-salaris, maar ik had het er voor over.

Ik nam het mee naar Kampen en begon vol goede moed. Ik las in Genesis, en in de Evangelieën, maar eigenlijk haakte ik ook alweer gauw af. Want wat moest ik lezen?

Ik had geen idee, want er was niemand die het me uitlegde. Zelfs niet toen ik later wel naar de kerk ging. Niemand leert je hoe je de Bijbel moet lezen.

In 2004 kwam de Nieuwe Bijbelvertaling uit. Ik werkte inmiddels voor een christelijke organisatie en we kregen allemaal een exemplaar als kerstpakket. Het was de ideale timing, want dit was voor mij de stimulans om de Bijbel eens van Genesis tot Openbaring te lezen.

Niet nadenken, gewoon lezen van voor tot achter. Dit had zowel voor- als nadelen, waar ik nu even niet op in ga.

Maar wat had ik graag iemand gehad die mij in het begin kon vertellen in welke volgorde ik de Bijbel het beste kon lezen.

Leesplan voor ‘beginners’:

Ik krijg die vraag nu soms ook per e-mail van mensen die niet bekend zijn met Gods Woord. Ze zijn er niet mee opgegroeid of zelfs pas net tot geloof gekomen. Misschien geldt dit ook wel voor jou.

Daarom hier een suggestie voor een leesplan. Ik noem het even gekscherend een ‘Leesplan voor beginners’, maar dat is natuurlijk helemaal niet relevant.

We zijn allemaal ‘beginners’ als het gaat om het leren kennen van Gods Woord en zo moet het ook zijn. Nieuwsgierige beginners, geen ervaren professionals.

Ik zou beginnen met het Evangelie van Johannes. Dit is een prachtig bijbelboek, mooie verhalen en het is geschreven opdat je ‘gaat geloven’, zegt Johannes.

Heb je dit gelezen, dan kun je eens naar het Oude Testament gaan. Lees dan Genesis. De eerste elf hoofdstukken gaan over de schepping, de val van de mens, de zondvloed en de toren van Babel. Sommige verzen zijn moeilijk te begrijpen (niet door laten afleiden) maar over het algemeen kun je dit prima volgen. Vanaf hoofdstuk 11 volg je de geschiedenis van Abraham en zijn nageslacht.

Heb je Genesis ook gehad, dan kun je verder gaan met Exodus. Dit is het vervolg van Genesis. Hele spannende verhalen. Genesis en Exodus leggen de basis voor het begrijpen van de rest van de Bijbel.

Ben je na het lezen van deze boeken weer toe aan het Nieuwe Testament? Lees dan bijvoorbeeld het Evangelie van Lucas en vervolgens Handelingen. Deze twee bijbelboeken horen bij elkaar. Ze gaan over het leven van Jezus (Lucas) en over de Heilige Geest (Handelingen). Ook heel verhalend en heel spannend.

Wil je nu een beter begrip krijgen van hoe het Evangelie eigenlijk theologisch werkt? Bestudeer dan de brief aan de Romeinen. Dit is misschien wel de mooiste brief die ooit is geschreven, maar soms wel wat ingewikkeld.

Gelukkig mag je bij het lezen van de Bijbel gebruik maken van een hulplijn. Op deze pagina geef ik tips voor welke Bijbelvertaling je het beste kunt kiezen én welke hulpmiddelen er zijn:

Welke bijbelvertaling lees ik?

14 Comments

  1. Jan Brouwer schreef:

    Dank voor alle bemoedigingen en wegwijs.
    Ik blijf er van leren elke keer weer.

  2. Anna Marie schreef:

    Is de Bijbel in gewone taal te vergelijken met Het Boek?

    1. Jan Heijnen schreef:

      Hoi Anna Marie,

      Goeie vraag. Qua eenvoudigheid van de tekst wel. De woorden zijn simpel. Het verschil is dat de Bijbel in Gewone Taal nog steeds een letterlijke vertaling van de tekst is, maar dan met eenvoudige woorden. Het Boek is meer een navertelling.

  3. Jan-Anne van Lunteren schreef:

    Men zegt dat de beste vertaling de Statenvertaling is, omdat het het dichtst bij de oorspronkelijke (Hebreeuwse, Armeense en Griekse) vertaling is. Nadeel is dat het in het moeilijke Nederlands staat, maar vaak wel de letterlijke vertaling. Zelf maak ik gebruik van de Herziene Statenvertaling en als hulpmiddel: Studiebijbel bij de Herziene Statenvertaling en de studiebijbel: praktisch geloven, Het nieuwe Leven. Dat laatste als het geloof in de praktijk brengen.

    1. Jan Heijnen schreef:

      Eigenlijk moet je zeggen: de meest letterlijke vertaling. Of het de beste is, hangt van de lezer af. Als je het moeilijke Nederlands niet begrijpt, kun je beter een moderne vertaling lezen met meer interpretatie.

  4. Mariette Hellinga schreef:

    Dag Jan,
    Ik geeft Bijbellessen meestal 1 op 1 aan geïnteresseerde asielzoekers. Ik gebruik daarbij de BasisBijbel. Het is eenvoudige begrijpelijke Nederlandse taal. Ik begin met uitleggen wel bij Genesis 1 omdat Moslims dit Bijbelboek ook kennen maar er hun eigen verhaal van hebben gemaakt, bijvoorbeeld dat het paradijs niet op aarde was. In de Bijbel staat het behoorlijk exact beschreven waar het paradijs was en het is een herkenbare omgeving voor de asielzoekers die uit deze regio komen. Ik vertel hun dat er een probleem tussen God en mensen kwam, maar dat God de mensen meteen na de zondeval ook een oplossing beloofde, dat God Zijn Zoon beloofde die het probleem gaat oplossen zodat het weer goed komt tussen God en ons. Dat je deze belofte door het hele oude Testament heen ziet hoe God de weg veilig blijft stellen dat leidt tot de geboorte van Jezus Christus , Gods Zoon. Na dit verteld te hebben beginnen we inderdaad met het begin van Johannes en daarna Mattheus. Mijn ervaring is dat dit een logische verhaal volgorde is voor deze doelgroep. Misschien pakken anderen in dezelfde situatie het anders aan, dat weet ik niet. Ik ga op mijn logica en gevoel af en wordt ook door vragen van de asielzoeker vaak ook op dit spoor gezet. Dat zie ik als richtlijn en aanwijzing van God.
    PS. Dank je wel voor jouw evangeliesatie werk en publicaties. Ik gebruik ook wel eens jouw uitleg voor Bijbellessen die ik aan mijn BijbelApp groep van Bekeerlingen rondstuur.

    1. Jan Heijnen schreef:

      Hoi Mariette,

      Wauw, wat een prachtige bediening! Heel dankbaar voor je werk en ook dat je af en toe iets van mij gebruikt.

      De Basisbijbel heb ik wel van gehoord, maar ken ik eigenlijk niet. Waarin verschilt deze bijvoorbeeld van De Bijbel in Gewone Taal en Het Boek?

  5. Esther schreef:

    Wat als de oude testament je afschrikt? 😅

    1. Jan Heijnen schreef:

      Hoi Esther,

      Wat een bijzonder eerlijke reactie. Dat stel ik zeer op prijs!

      We mogen ook eerlijk zijn. De Bijbel is soms een wat vreemd boek. Er komt veel geweld in voor, er zijn (op het eerste gezicht) vrouwonvriendelijke teksten, er gebeuren onverklaarbare dingen en God laat ook veel lijden toe, of lijkt dit zelfs te veroorzaken. Dus ik snap je reactie helemaal.

      Als het OT je te veel afschrikt, begin dan gewoon het in het Nieuwe Testament. Mijn principe is dat ik me probeer te richten op wat ik wel begrijp en niet op wat ik niet begrijp. Dus als het OT teveel gevraagd is, dan kun je dit best een tijd parkeren.

      In mijn nieuwsbrief, cursus, seminar en boeken ga ik die genoemde bezwaren tegen het OT te lijf. Zo schrijf ik nu bijvoorbeeld een boek over Jezus zien in het OT. Dan komt dit deel van de Bijbel op een (positievere!) manier tot leven. Er zit heel veel diepgang in de hele Bijbel, dus ook in het OT.

      Wat geweld betreft: het meeste geweld dat in de Bijbel plaatsvindt, daar is God het niet mee eens. Het laat juist zien hoe diep de mens is gezonken.

      De teksten die vrouwonvriendelijk lijken, zouden dat in onze tijd en cultuur (waarin de positie van de vrouw sterker is dan toen) ook zijn. Maar als je de lijn van de Bijbel van Genesis tot Openbaring doortrekt, dan zie je dat in Gods originele ontwerp de vrouw een levenspartner van de man was. Geen assistent maar iemand zonder wie hij niet kon! Door de zonde ging de man over Eva heersen. Dat was geen straf voor de vrouw, maar een gevolg van de zonde. De schuld ligt bij de man, niet bij God. Gaandeweg verbetert God de positie van de vrouw en in het Nieuwe Testament zie je dat de rol van de vrouw gelijkwaardig is weer.

      In het OT gebeuren fantastische wonderen die we niet kunnen verklaren. Maar de schepping was het grootste wonder van allemaal. Als God alles kon maken, dan kan Hij ook die andere wonderen doen. Voor sommige wonderen, zoals de zondvloed en de uittocht, zijn wetenschappelijke bewijzen.

      Kortom, het Oude Testament is een wereld die je moet leren ontdekken. Als je er klaar voor bent!

      1. Fina Dijk schreef:

        Is het OT ook het besef wat de zondeval inhoud, hoe listig Satan is en vernielzuchtig ?

        1. Jan Heijnen schreef:

          Dat komt volgens mij erg nadrukkelijk naar voren in het OT, ja.

  6. J. ter Meer schreef:

    Graag zou ik van u willen weten hoe u over de Sabbat denkt.

    1. Jan Heijnen schreef:

      Hoi, wat zou je dan precies willen weten?

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *